Middle States Geographer, 2007, 40:10-21

SOURCING THE COVERAGE IN THE INVASION OF IRAQ: A COMPARISON OF
DOMESTIC AND FOREIGN NEWS

John I. Sharp and J. Ryo Kiyan
Department of Geography
SUNY-New Paltz
1 Hawk Drive
New Paltz, NY 12561
sharpj@newpaltz.edu

ABSTRACT: In the recent U.S.-led invasion of Iraq, serious questions have arisen over truth claims made to
justify the war and the reporting of these claims in the media. These include allegations about weapons of mass
destruction (WMD) in Iraq and possible links between Saddam Hussein’s regime and terrorist groups like al Qaeda.
Prior to the invasion of Iraq there was some debate over the legitimacy of these claims and subsequent information
from Iraq reveals that there were a number of inadequacies. The paper examines the extent to which American
newspapers and their counterparts in Canada, India and the United Kingdom accurately presented information on
Iraq to their readers during the build-up to the invasion and the extent to which the selection of sources played a
role in the reporting. A content analysis of the specific claims was performed on articles published during the
period between 9/11 and the invasion of Iraq. Results were compared between American papers and their
international counterparts, including a discussion of how the selection of sources influenced the discourse.

Keywords: Discourse, Content analysis, Mass media, Sources, Iraq

INTRODUCTION entry into the market, serious questions about the
mass media’s control over information have arisen.
Perhaps nowhere are these problems with mass media
more acute than in the newspaper industry where
massive consolidation has been taking place for
decades. If one goes back to the eighteenth and
nineteenth centuries, it was not uncommon to find ten
or more papers in a particular city. Of course, many
of the newspapers in question were highly partisan,
presenting the news from the perspective of a
particular interest group, political party, etc. In order
to quell fears in the general public about the impact
of newspaper consolidation and countervail the
growing anti-trust sentiments, the newspaper industry
adopted the concept of professional journalism.
Professional journalism attempted to introduce
greater objectivity into newspaper reporting by being
non-partisan and simply reporting on the facts. In
theory, any two reporters using the standards of
professional journalism would be able to write
essentially the same story about an event, thus
eliminating the need for multiple newspapers. But

a guardian of the public is one that has come under tﬁday manbeOuk_)t tlhe ablllity of_;he Eres_s 30 pregent
increasing scrutiny in recent years (e.g., Alger, 1998 ::e nﬁWES objectively an pI’O\;]I ekt e Independent
Bagdikian, 2004: McChesney, 2004).  With ourth Estate to serve as a check on government

increasing concentration of ownership, decreasing (e.g., Cook, 1998; Bennett, 2007).

number of perspectives, and increasing barriers for . Perhaps nowhere has the Objec.t'V'Fy of the
American press come under greater scrutiny in recent

In the U.S., the function of the press to
maintain an informed citizenry is something that has
been held in the highest esteem. Perhaps no one
captured that thought better than Thomas Jefferson,
who wrote in a personal letter to his friend Edward
Carrington, as quoted in McChesney (2004, p.29):

“The basis of our governments, being the
opinion of the people, the very first object
should be to keep that right; and were it left to
me to decide whether we should have a
government  without  newspapers,  or
newspapers without government, I should not
hesitate to prefer the latter.”

The role that Jefferson and others envisioned for the
press was that of a Fourth Estate, a counterweight to
the power of the church, nobility and government.
However, the role of an independent press serving as

10


mailto:sharpj@newpaltz.edu

Sourcing the Coverage in the Invasion of Iraq

years than with respect to the 2003 invasion of Iraq.
Given the global importance of the event and the
controversial nature of allegations made through the
media, much has been written about the role of the
press in the invasion. Members of the press have
themselves begun to reflect on their involvement in
the war effort (e.g., Rich, 2006; Ricks, 2006). Media
and communication scholars have also looked
critically at the role of the press in facilitating the
rush to war (Bennett et al., 2007). Not surprisingly,
geographers have also been examining the role of the
press in geopolitics. Dalby’s (2003) look at the
ideological underpinnings of the U.S.-led invasion
from a constructivist perspective details the rhetorical
devices that were used by the Bush administration to
craft an image of the invasion based on principles of
self-sacrifice and anti-imperialism.  Falah et al.
(2006) took a different geographic approach, looking
at how the U.S. was portrayed in political cartoons in
the Arab language press. Our work seeks to build on
these examinations by looking at the previously
unexplored geographic theme of how location may
have affected the reporting that took place and the
types of sources that were used at the national and
international scale.

While there has been increased attention on
the media, specifically, and discourse, generally, in
the social sciences, what geographers are lacking at
this point is an adequate methodology to combine the
two (Sharp, 2005). At this point, the most relevant
study methodologically comes from Bendix and
Liebler (1999) in their examination of media
coverage of the spotted owl controversy in the Pacific
Northwest.  In their study, Bendix and Liebler
examine ten newspapers from across the country and
find a distance decay pattern with respective to the
volume of coverage given to the issue. The study is
valuable for it is one of the first attempts by
geographers to examine variation in media coverage
using a content analysis. Still, the results of the study
lack conclusiveness answering the question of why
the framing varied from one part of the country to
another. Furthermore, the research does not get into
more complex discursive questions as to the
rhetorical devices employed or the sources that were
used. This research project seeks to build on the
research methodology of Bendix and Liebler by
incorporating the quantitative aspect of their content
analysis along with an examination of the sources
that were used. The focus on sourcing should begin
to explain why particular frames were used and the
omission of certain voices from the discourse should
conversely reveal why certain frames were excluded.

Our previous research on this project
examines statements made in the national and
international press that supported or rejected claims

11

made by the Bush administration regarding the
presence of WMD in Irag and ties between Iraq and
the terrorist who carried out 9/11 (Sharp and Kiyan,
2007). In other words, to what extent were
questionable claims left unchallenged and to what
extent were they balanced with claims to the
contrary? To quickly summarize our findings, we
found that: 1) rarely were claims made in support of
the Bush administration position challenged in the
mass media, particularly in the domestic media and;
2) there was little geographic variation between
media, particularly within the domestic market (see
Figures 1 and 4 below). However, our initial
research did not satisfactorily answer the question as
to why the reporting in the media was so similar, both
nationally and internationally. We surmised that
some of the explanation for the congruency between
media had to do with the way in which media
companies operate on a day-to-day basis, particularly
as it relates to similarities in the sources that are
routinely used. Thus, similarities in the daily news
gathering process led to redundancies in the types of
sources. This research seeks to answer that question
more definitively.

METHODOLOGY

The overarching goal in this research is an
examination of the sources used in the media’s
coverage of Iraq’s alleged possession of WMD and
links to terrorism. Because we were looking at the
broadest forces that shape public opinion, we
concentrated on mainstream media, specifically
newspapers. Newspapers fit particularly well with
our research design for two reasons. First,
newspapers serve as one the primary sources for day-
to-day coverage of foreign affairs. Second, the
ability to access and search electronically archived
databases offers researchers more powerful tools than
can be found in other media.

The more specific goal of this research is to
explore the geographic variation of media coverage
and sources used at both the national and
international scale. Previous research (Sharp and
Kiyan, 2007) looked at the general trends in media
coverage while this paper explains specific sources
that may have shaped media coverage.

To generate a sample of domestic
newspapers for analysis we started with a list of the
20 newspapers with the largest circulation in the U.S.
From this list we eliminated papers that aim to be
national in scope--e.g., USA-Today--because we
hoped to glean some regional differences in



Middle States Geographer, 2007, 40:10-21

American coverage. We also eliminated tabloids--
e.g., New York Post--because they tend to lack
adequate foreign staffs to generate enough of their
own reporting on Iraq to meet the criteria we set for
our analysis. Finally, using a Lexis-Nexis database
we arrived at four papers whose full content was
available and represented a geographically dispersed
sample: Atlanta Journal Constitution, New York
Times, San Francisco Chronicle and Washington
Post.

Selecting foreign papers for our sample was
more difficult owing to the lack of available
databases. Thus, in Canada we included the Toronto
Star, Canada’s largest circulation newspaper, but
could not consider the Globe and Mail. In India it
was possible to include one of the leading papers,
The Hindu, but not The Times. In Australia, China
and Israel none of the major English language papers
had adequate databases and had to be excluded from
the study. In the United Kingdom the problem was
slightly different. Papers there tend to exhibit more
of the outright partisanship that was typical of the
early American press and, thus, we wanted to include
both a right-of-center and a left-of-center paper in our
study. To this end we selected the Daily Telegraph
and The Guardian respectively.

After establishing our sample of foreign and
domestic papers, we then created a database detailing
the coverage from 9/11 up to the 2003 invasion of
Iraq. Because the two stated reasons for the invasion
were WMD and links to al Qaeda, we conducted
searches on each factor. For WMD we searched for
articles that contained the terms (1) Iraq, (2) weapons
of mass destruction, and (3) biological or chemical or
nuclear. We set our search parameters to select
articles from September 12, 2001, the day after 9/11,
and March 19, 2003, the first day of the U.S.-led
invasion of Iraq. After retrieving the articles, we
further refined our search by eliminating stories from
wire services--Associated Press, Reuters, etc.--and
stories that contained fewer than 500 words. Because
we were analyzing the reporting of geographically
specific newspapers and trying to distinguish
differences between them, we thought it best to
eliminate wire stories that were printed in multiple
papers. We also wanted to analyze articles that
attempted to offer explanations of the conflict in
some depth and so we eliminated the shorter articles
that typically report on day-to-day changes. Our
construction of a database to explore links to
terrorism underwent a similar process. In this case of
we searched for articles that contained the terms (1)
Iragq, (2) terror, and (3) al Qaeda. We set the
parameters to look for articles on the same dates as
above and also eliminated articles that came from the
wire and those that were under 500 words.

12

Once the searches were conducted we
selected a random sample of 30 articles from each
paper. In all but one paper, The Hindu, there was an
adequate sample size. Excluding the Indian paper,
sample sizes on WMD ranged from 56 articles in the
San Francisco Chronicle to 486 in the New York
Times and on al Qaeda it ranged from 43 in the San
Francisco Chronicle to 340 in the New York Times.
In The Hindu, sample sizes were only 20 and 17
articles respectively. In order to obtain an adequate
sample size for The Hindu, we eliminated one of the
terms from each search; biological or chemical or
nuclear from the WMD search and al Qaeda from the
terrorism search. After eliminating one term from
each search our sample size for The Hindu was 148
and 63 articles for the respective searches and we
proceeded with our study.

With our articles selected we began the
process of going through each article to identify all of
the statements that were made about WMD and links
to terrorism and coded them as either (1) agreeing,
(2) disagreeing, or (3) remaining neutral in regard to
their agreement with Bush administration claims on
the existence of WMD in Iraq or links between the
Iraqi government and terrorist networks. We made
no attempt to characterize the stance of entire articles
as agreeing or disagreeing with administration claims
as some studies have done (e.g., Bendix and Liebler,
1999), but instead we tracked the total weight of all
the attributed statements. Our reasoning was that
there were multiple positions expressed in each
article and we wanted to calculate the total weight of
each position, which could be more accurately done
by looking at every statement in our sample. This
methodology also has the benefit of allowing us to
analyze exactly who is given a voice in the discourse,
which reveals a lot about how certain individuals
were allowed to frame the debate over the invasion
that took place in the national and international press.
After coding all of the statements, we began to break
them down into categories, the results of which
follow.

THE DISCOURSE ON WEAPONS OF
MASS DESTRUCTION

Looking at the issue of WMD claims, it was
striking how similar the percentage of positive
statements was in the American press. In the New
York Times, 47% of the attributed statements
supported positive WMD claims, while 44% of
statements in the Atlanta Journal-Constitution and
San Francisco Chronicle supported such claims, and



Sourcing the Coverage in the Invasion of Iraq

43% of the statements in the Washington Post
(Figure 1). The reason for this similarity lies largely
in the sourcing that the four papers we studied were
using. In each case, the preponderance of statements
supporting WMD claims came from American
officials, primarily members of the Bush
administration, which had a vested interest in
presenting claims that supported its position. In the
New York Times, for example, 68% of all of the
attributed statements made vis-a-vis WMD came
from U.S. officials. In the San Francisco Chronicle,
the figure was 70% while in the Atlanta Journal-
Constitution and Washington Post it was 42% and
37% respectively (Figure 2).

The remainder of the sources that supported
the claims of WMD in the American press tended to
be official or establishment sources as well. In the
New York Times, the other sources were British
officials, United Nations (UN) officials and Iraqi
defectors, which | will discuss below. In the Atlanta
Journal-Constitution and Washington Post, similar
official sources were present, but there was also a
role for non-governmental organizations as well.
This consisted primarily of claims made by members
of various think tanks, ranging from the Hudson
Institute to the Brookings Institute. In the San
Francisco Chronicle, the same trends continued,
though it was notably the only American paper in
which we found no evidence of Iragi defectors in the
discourse.

The role of Iraqgi defectors in the discourse
was a curious and, ultimately, troublesome part of the
discourse as regards claims making. In the years
since the invasion, it has been revealed that most of
the actual claims vis-a-vis WMD in Iraq came from
just a handful of “defectors” coming from Iraq
(McCollam, 2004). These Iragi “defectors” were
essentially hand-picked by the exiled Iragi National
Congress (INC), who was promoting their stories in

order to persuade American leaders to overthrow
Saddam Hussein and place themselves in a favorable
position to assume power during reconstruction.
Numerous red flags were raised that should have
cautioned the press in the use of their statements and
their subsequent reiteration by American officials.
For example, when Saeed Al-Haideri, who claimed to
have visited over 20 secret weapons sites, was being
brought from lIragq to the U.S., he stopped first in
Thailand for a prearranged meeting with Judith
Miller of the New York Times so that she could have
access to him before the Central Intelligence Agency
(CIA) had a chance to interview him, and possibly
suppress or discredit his information. It should be
noted that none of the claims stemming from the Iraqi
defectors was ever proven, nor could any of them be
verified at the time (McCollam, 2004). What was
evident from these examples was the championing of
WMD claims by the American press based, in part,
on the unverifiable statements of a handful of Iragis
working for an opposition party seeking to overthrow
Iraq’s dictatorship. This is not to pass judgment on
the eventual overthrow of Saddam Hussein, it is only
that suggest that the behavior of the press in this
matter does not fit with the standards of objective
journalism that are expected of an independent and
objective press.

While the role of Iragi defectors in the
discourse was problematic, so too was the sourcing of
claims that were negative vis-a-vis WMD. In terms
of overall percentages, the number of statements
made disagreeing with WMD claims was small
(Figure 1). In the San Francisco Chronicle the
number of such statements accounted for only 4% of
the statements, in the New York Times the figure
stood at 7% while in the Atlanta Journal-Constitution
and Washington Post it was 12% and 16%
respectively. In the case of the Atlanta Journal-
Constitution, every statement in our sample refuting

BO% — -+

TO% —{ oo
BO% oo

BO% |- oo
40% -
30% |
20% -

\
N.Y. Times ‘
S.F. Chronicle

0% — ‘
Atlanta J.C.

[ Positive

1
Wash. Post

Negative

\ T
‘ Guardian ‘ Toronto Star

D. Telegraph Hindu

[] Neutral

Figure 1. Statements supporting WMD claims in Iraq (adapted from Sharp and Kiyan, 2007).

13



Middle States Geographer, 2007, 40:10-21

Atlanta Journal Constitution

Indep ende it

Iragi Officials Unattributed
Iraqgi Lrefectors

United M atiors
Britis h OHficials
U.5. Officiak

. Fositive
Hegative

San Francisco Chronicle

ndependent

United Mations
Unattriburted
ragi Oficils

Lnattributed

.5, Oficids

B Positive
Megatiwe

New York Times

Iragi Defctors

Lhited Matione British Officials

Iragi Oficials

Independent

L5, Oficials

B Positie

F] Hegatie

Washington Post

U.N. Officials
Kuwait Officiaks

Iraqi D efecars
United M atiors

L. 5. Offici als #
T hy,

IraqiCitizens 77502,
Inde pen dent ﬂﬁ‘;‘"

British Officdals

Inde pendent
U.5. Officiaks

[ Fositve
Meg ative

Figure 2. Statements for and against claims of WMD in Irag--American Press.

the presence of WMD in Iraq stemmed from Iraqi
officials themselves, including Saddam Hussein. In
the case of the San Francisco Chronicle it was nearly
the same, the only exception being that there were a
few statements made that were unattributed. The
New York Times did have one independent voice
suggesting that there might be a problem with claims
of WMD in Iraq, that being former UN weapons
inspector Scott Ritter. The Washington Post not only
had the highest percentage of statements refuting the
WMD claims, but it also had the most diverse group
of sources. In addition to Iraqgi officials, our sample
captured a number of statements made by the
International Atomic Energy Agency (IAEA) and
even quoted a couple of unnamed American officials
suggesting that the IAEA’s skepticism was well
placed (Warrick, 2003).

Looking back at the overall pattern of
statements made in the American press on the subject
of WMD, the overarching pattern was one of a
preponderance of officials and think tanks claiming
the presence of WMD in Iraq while only officials in
Saddam Hussein’s regime were left to suggest
otherwise. To underscore this point, in our sample of

14

articles from the Atlanta Journal-Constitution, New
York Times and San Francisco Chronicle we found
only one statement out of 455 that was from a non-
Iragi source claiming that there might be a problem
with the claims being made about WMD. Adding in
the 22 statements questioning WMD from non-Iraqi
sources in the Washington Post, there were still only
23 out of 663 statements in the sample that cast doubt
on the claims. What the data makes clear is that in
the patriotic fervor following 9/11, the American
press was championing the war effort and, judging
from the sources being used, not looking to present
the claims of WMD in a balanced manner; something
many in the press have, themselves, noted (e.g., Rich,
2006). One can conclude from this that the concept
of an independent and objective press that emerged in
the early twentieth century seems to have given way
to the more openly partisan reporting that typified the
press of the eighteenth and nineteenth centuries, if it
really existed at all.

While the motivations and performance of
the American press have not gone unnoticed, the
question of how the foreign press covered the matter
is an entirely different matter. Looking at the



Sourcing the Coverage in the Invasion of Iraq

coverage of WMD claims in our sample of foreign
papers, there was clearly less support for claims made
by the administration (Figure 3). Whereas all of the
American papers ranged from 43% to 47%, in The
Guardian only 16% of the statements supported such
claims, 25% in The Hindu, 38% in the Toronto Star,
and 40% in the Daily Telegraph. Thus, not only
were the statements in the foreign press less
supportive of claims largely emanating from
Washington, but there was greater diversity in the
data as well.

However while there was less support for
claims of WMD in Irag, there was not a
corresponding rise in statements that disagreed with
such claims. In the American press, statements
disagreeing with such claims ranged from 4% to 16%
of the statements. In the foreign press the figures
ranged from 5% to 10%. It follows that a greater
number of neutral statements were made in the
foreign press, which the data reveals. But to really
understand why there was little difference in the
number of statements challenging WMD claims, one
needs to take a closer look at the sourcing.

The sourcing in the foreign press on WMD
claims revealed some notable differences but was

Daily Telegraph

.5, Officials

Iraqi Defect
Iragi 0 ficials Ll B

Indep end ant
Russian Officials

British O fficials

B Positive

] Megative

The Hindu

raqi Officialz

South Korean Officids
ndependent Japarese Ofidals

ndian Officids

LL 5. Officials Briish Oficials
Pustralian Oficals
B Pesitre
Fq tegaie

United Mations

more significant for its similarities with the American
press. Not surprisingly, British papers were more
likely to rely on British officials than American
officials when writing about WMD, though they used
many American sources as well and the general tenor
of the stories was much the same. The more
conservative Daily Telegraph used the Iraqgi defectors
in their stories while our sample of The Guardian
indicates that they did not.

Interestingly, the use of local sources was
not as strong in The Hindu or the Toronto Star, where
Indian and Canadian reporters continued to rely
heavily on American sources. Based on the reading
of the discourse, the reason for this appears to be that
the story was largely driven by the U.S. and Great
Britain and their leaders in the Bush and Blair
administrations were the ones holding the majority of
the press conferences and essentially setting the
agenda at the global level. There was a greater use of
non-U.S. and British sources in the Canadian and
Indian papers that were included in our sample, but
they tended to be responding to claims that were
being made from Washington. Thus, one can
conclude that even though international perspectives
on the invasion varied considerably around the world,

The Guardian
Iraqi Oficials

zsian Oficials ////

>,
Independent |7 ot

United Mations

115, Officials British Officals

B Posiie

/] Hegatiwe

Toronto Star
Iragi Dekctors Lh'rt%g Matjons

L. . nadian Oficials
British Ufficids Dther Officials

Iraqi Oficials

Independerit
Fussian Offcials

Independerit

.5, Officials

B Positie

E Megative

Figure 3. Statements for and against claims of WMD in Irag--Foreign Press.



Middle States Geographer, 2007, 40:10-21

the globalization of media has arguably led to a
lessening of diversity in the international media.

If one looks at the negative responses in the
foreign press, one sees further similarity with the
American press. In the Daily Telegraph, all of the
negative responses came from Iraqi officials with the
exception of one quote from Russia’s Prime Minister,
Valdimir Putin, claiming that he had heard no
compelling evidence of WMD in lraq (Sparrow,
2002). In the Toronto Star the results were similar to
the Daily Telegraph. All of the statements refuting
WMD came from Iraqi officials with the exception of
one statement by a Russian diplomat in support of
Putin’s position (Thompson, 2002) and one reference
to former UN weapons inspector Scott Ritter stating
that most of Saddam’s WMD had been destroyed
during the 1990s inspection regime. In The Guardian
there were a few more statements countering the
WMD claims and they came from a couple of
additional sources. While most of the negative
WMD statements in The Guardian came from Iraqi
officials, there were also statements from Russian
and Syrian officials as well as from opponents to
Tony Blair from within his own Labor Party. There
was, in addition, one statement from a nuclear
scientist at the Natural Resources Defense Council in
Washington claiming that imported aluminum tubes
were not likely to have any uses vis-a-vis nuclear
weapons. In The Hindu the data was similar, with all
of the counterclaims coming from Iraqi officials, only
in this case the one exception was a statement made
by sociologist Aijaz Ahmad acknowledging the lack
of WMD and posing alternative theories tied to oil
and U.S./Israeli hegemony.

Despite the appearance of a slightly wider
array of negative statements made in the foreign
press with respect to WMD, the overall sourcing was
much more similar than not. Thus, while there were
fewer statements supporting claims of WMD in Iraq,

there was very little to challenge such assumptions.
Outside of Iragi and Russian officials, our sample
offered only one statement from Scott Ritter, one
statement from a nuclear scientist and one statement
from an Indian sociologist in comparison to the 295
statements in support of such claims. When one
looks at the weight of the discourse in favor of such
claims, based simply on the use of sources, it
becomes clearer why opposition to the invasion was
so difficult to articulate.

THE DISCOURSE ON TERRORISM

Turning to terrorism, the main concern in
this research was the utilization of sources in
mainstream newspapers that supported claims of a
link between Saddam Hussein and al Qaeda. In
certain respects, these claims were even more vital to
the Bush administration’s position, for it was the
terrorist attacks of 9/11 that turned the
administration’s gaze more clearly toward Iraqg.
However, claims of a link between Iraq and al Qaeda
were even more tenuous than claims about WMD.
After all, even at a relatively superficial level,
Saddam Hussein was a secular leader who was
infamous for his attacks on the religious expression
of the majority Shia in his country while Osama bin
Laden was a radical cloaked in religious zealotry.
The likelihood that the two men would have much in
common was unlikely, to say the least.

In general, there was somewhat less support
for claims of a link to terrorism than there was for
WMD in Iraq (see Figures 1 and 4). In the American
press the Washington Post and San Francisco
Chronicle presented positive statements 31% and
33% of the time respectively. The New York Times

BO% v

TOU -
BO% oo e

50% -
40% -
30% -
20% -
10% -

I
N.Y. Times ‘
S.F. Chronicle

0% - ‘
Aflanta J.C.

. Positive

Wash. Post

D. Telegraph
Negative

I I
‘ Guardian Toronto Star
Hindu

D Neutral

Figure 4. Statements claiming links between Iraq and al Qaeda (adapted from Sharp and Kiyan, 2007).

16



Sourcing the Coverage in the Invasion of Iraq

was slightly higher with 40% of statements in the
discourse supporting the claims, but this figure was
still below what any of the American papers had for
WMD. The one paper that stuck out was the Atlanta
Journal-Constitution with 59% of its comments
indicating there was probable link between the
Hussein government and al Qaeda. Here, a closer
look at the discourse reveals why that was the case.
It so happened that our sampling method retuned a
relatively high number of articles that were written
shortly after 9/11 when there was a nationwide
anthrax scare. The Atlanta Journal-Constitution
spent a fair amount of time covering this story and
given suggestions early on that the anthrax was
‘weapons grade’ it was reasoned that Irag might have
been the source, a plausible scenario given that the
U.S. had shipped various strains of anthrax to Iraq in
the 1980s to assist Iraq in its war with Iran. While
these stories later proved false (Broad, 2006), it was
reasoned at the time that Irag might have been the
source and that Osama bin Laden may have been the
conduit for its delivery to the U.S. Despite the fact
the all aspects of the story were later discredited, the
Atlanta Journal Constitution ran with the story and

Atlanta Journal Constitution

lzraeli Officials

Iragi Detectors

Independent

Iragi Oficials
LLE. Officials
Russian Officials

United Mations

L5, Dfficials

B Positive

] Megative

Washington Post

Philippire Offcials Independent

Iraqi Oficials
L5, Oficials

Irdependents
Tamorist Ongs.

L5, Oficialz

B Postive

] Hegatiwe

that, more than anything, inflated their numbers (e.g.,
Carr, 2001).

Looking more specifically at the sources
(Figure 5), the same basic pattern that was seen in the
WMD coverage emerges. The overwhelming
majority of statements affirming the link between
Iraq and al Qaeda were from American officials. In
all of the American newspapers we sampled, over
50% of the positive statements came from members
of the Bush administration.

In the Washington Post, all but four of the
statements supporting links to terrorism came from
official American sources while one was a Philippine
diplomat and three came from the writer for the New
Yorker, Jeffrey Goldberg. His reporting on the
matter was one of the few instances where solid
investigative journalism made it into the reporting on
Irag. Goldberg had spent time in the Kurdish region
of Irag, which stood in opposition to Saddam
Hussein’s regime but had the protection of the U.S.
through the no-fly zones and other means. There
were Islamic extremists fighting against the Kurdish
separatists, some of whom undoubtedly had received
training from al Qaeda and who were also receiving

New York Times

L5, Dfficials
Unattributed

Buropean Dfﬁcials mf,f&f%g&ﬂf
Termonist I:Irgs. United Mations
lraeli Official: L7 )
Turkish Officials ;;..’f,;;&. Coaltion hembers
Indpendent potE s

L5, Officialz
B Positive
Negative

San Francisco Chronicle

LLE. Oficials

Independent

Iragi Oficials

lzraeli Officials LL5. Oficials

Independent

[ Postiw
Hegative

Figure 5. Statements claiming links between Iraq and al Qaeda--American Press.



Middle States Geographer, 2007, 40:10-21

some assistance from Hussein’s regime on occasion
as part of Irag’s counter-insurgency plan to
destabilize the Kurdish rebels. Given that the links
were largely indirect and that issue was one
surrounding the internal security of Iraq, it was hard
to make too large a case from this information, but it
was certainly seized upon by those wishing to make
the case for war and it ultimately made its way into
the mainstream newspaper discourse.

Similar to the discourse on WMD, the use of
Iraqi defectors as sources made its way into the
reporting in the New York Times and Atlanta Journal-
Constitution. In the New York Times it was an article
written shortly after 9/11 about both the alleged
meeting between an Iragi intelligence officer and one
of the 9/11 hijackers in Prague in early 2001 and the
presence of a terrorist training facility in Iraq (Tyler
and Tagliabue, 2001). The fact that this story was
not written by Judith Miller and given that it
appeared so quickly after 9/11 reveals a couple
things. First, it demonstrates that the use of defectors
provided by the INC was widespread; the Prague
meeting was sourced to a Czech official while the
training camp story was reported on PBS Frontline.
Second, the timing makes it clear that efforts of the
INC to shape public opinion on Iraq was part of a
longer strategy that predates 9/11 tragedy.
Furthermore, the fact that the Prague meeting never
took place and that the terrorist training facility was
actually an anti-terrorist training facility (McCollam,
2004) underscores one of the major problems with
the use of sources in the reporting on the link
between Iraq and al Qaeda.

A relatively similar number of statements in
the American press refuted claims of a link between
Iraq and al Qaeda as compared to the reporting on
WMD (Figures 1 and 4). What was different about
the sourcing of these statements was a propensity to
use fewer lraqi sources and more official sources.
The reason for this seems to be that such a link was
so much weaker and many more officials were
willing to take a stand on this issue. In the U.S., CIA
director George Tenet was on record denying such a
link between Irag and al Qaeda, and argued that the
only plausible scenario for such was if Iraq was
invaded and became threatened (Gordon, 2002).
Even Israeli intelligence officials, who were keen to
get the U.S. more involved in assisting with
Palestinian, Lebanese and Syrian targets, downplayed
any link between Irag and al Qaeda (Tyler and
Tagliabue, 2001). This level of counter claims gave
politicians much greater latitude to object to the
preponderance of terrorism claims emanating from
Washington. In California, for example, Senator
Dianne  Feinstein  complained  publicly that
information Congress was receiving was insufficient

18

to make claims linking Iraq to al Qaeda (Lochhead,
2003) while Representative Nancy Pelosi urged the
country to focus on al Qaeda and not Iraq (Sandalow,
2003).

Curiously absent from the discourse was the
inclusion of any of any British voices opposing
countering the establishment claims. Where the
official position of the Blair administration supported
Washington in claiming that Irag was in possession
of WMD, the Atlanta Journal-Constitution, New
York Times and Washington Post had all made use of
British sources to support such claims (Figure 2).
However, where the official Blair administration
opposed Washington in stating there was no link
between Iraq and al Qaeda, the use of British sources
was non-existent. This is a striking absence from the
discourse in the American press and raises some
serious questions as to the way in which news is
made and what voices are or are not important on a
particular topic.

In the foreign press, there was a greater
diversity of opinions, though the overall trend was
much the same (Figure 6). The use of sources in the
Toronto Star was strikingly similar to that found in
the American media (e.g., Ward, 2003). The claims
in support of a link between Iraq and al Qaeda was
bolstered almost entirely through the wvoice of
American officials with the help of one misquote of
Tony Blair which made it appear he actually
supported ~ Washington’s  position and  one
unattributed statement which appears to reflect the
writer’s opinion more than anything else. But what is
most interesting about the use of sources in the
Toronto Star is how much it reflected who was
driving the story. Given the complete lack of
Canadian opinions supporting such claims, and their
near absence in objecting to them either, it is clear
that this story was very much an American story with
the voices of Canadians very much pushed aside.
This rather passive process of collecting news and
simply reporting on what is being said at various
press conferences goes a long way in explaining how
sophisticated public relations can strongly influence
the narrative in a discourse.

The reporting in The Guardian tended to be
fairly similar to that found in the Toronto Star. As
one would expect, there was a slightly larger role for
British  sources, but overall statements from
American officials dominated the reporting. What
was notably different was the reporting in the other
British paper in our sample, the Daily Telegraph.
There the reporting was more strongly in favor of a
link between Irag and al Qaeda than was found
anywhere else, including in the American press. The
reason for this clearly stems from the more partisan



Sourcing the Coverage in the Invasion of Iraq

Daily Telegraph

British Officials

Fuwait Officials
Unattributed

Iraqi Oficials
German Officials

LLE. Oficials

B Postie
Eq Hegatie

The Hindu

Persian Gulf Officials

Imgi Officials Britizh Oficials
L5, Officials Irdian Officials
British Oficials
B Postie
Hegative

The Guardian

British O fficials
Fussian Oficials

Independent
Terrorist Orgs.
Kurdish Oficials

Fussian Oficials

German Officials

Irag Oficials Britich O fiicials

LLE. Oficials

B Postie
] Megatie

Toronto Star

Urattributed

Iragi Oficials
7 British Officials

Independernt

Canadian Oficials
United Mations 427

Russian Oficials

.5, Officials

B Positie

F] Megatie

Figure 6. Statements claiming links between Iraq and al Qaeda--Foreign Press.

nature of the British press and the fact that this was a
partisan newspaper where the overwhelming
sentiment was to paint the world in black and white
terms and use any evidence to build a case against the
new enemy, Islamic terrorists. Thus the Daily
Telegraph did not include any refutation of links to
terrorism from Western intelligence sources nor did
they bother to even include the position of their own
elected head of state. Rather, most of the non-
American sources were from members of the
minority party in Parliament or were rather vague
statements from British officials stating a general
need to fight terrorism and support the U.S. in
fighting terrorism.

The one newspaper that stood out in
objecting to any claims of a link between Irag and al
Qaeda was The Hindu, which included relatively few
statements from American politicians and many more
from Great Britain. This is not surprising given the
historic links between Great Britain and India. What
is surprising is how little attention the coverage
received in general. The total number of articles in
The Hindu was less than half of what was found
anywhere else (Sharp and Kiyan, 2007), and that was

19

after expanding the search parameters to return more
hits from The Hindu. This suggests the possibility
that the story itself was seen as flawed as was not
taken that seriously in the Indian press, but more
work needs to be done to answer that question
definitively.

CONCLUSION

During the period between the events of
9/11 and the invasion of Iraq in March of 2003, a lot
of media attention was directed at the WMD program
in Irag and links that al Qaeda had around the world.
In hindsight, much of what was reported seems to
have strained the truth and the lack of any concrete
evidence supporting the major claims that led to the
war seems has led to a number of people in the media
expressing their regrets over the way in which things
were handled. However, it was not just a patriotic
fervor that skewed the reporting in one direction;
much of the explanation lies in the way in which
news stories are produced. The over-reliance on



Middle States Geographer, 2007, 40:10-21

official sources and the uncritical dissemination of
information from highly partisan sources raises
serious questions about the process of making news
and the objectivity of the press. What was witnessed
in the build up to the 2003 invasion was a passive
process of news collection rather than an active
process of seeking out sources and critically
evaluating information. In the words of Robert
McChesney (2004), “the press was largely reduced to
the role of a stenographer.”

Overall, it appears that the sourcing
employed in the discourse played a large role in
determining the overall narrative of the stories. With
respect to WMD in particular, a landslide of public
officials and authoritative intelligence supported such
claims. In opposition to this were a few comments
made by members of Saddam Hussein’s own regime.
It is hard to imagine that anyone who was just going
by the reporting in the establishment papers would
reach any conclusion other than the fact that Iraq was
hiding WMD. And yet, as we have demonstrated
elsewhere (Sharp and Kiyan, 2007) there were plenty
of alternative sources available if the press had
sought them out.

The use of sources in the coverage of links
between Iraq and al Qaeda also presented some
interesting findings. The virtual absence of British
voices in the American press raises some serious
questions about what criteria were being used in
selecting which voices were relevant and which were
not. The fact that British politicians who cast doubt
on links to terrorism were virtually silenced raises
serious concerns. And striking too was the similarity
in the foreign press where it seems the news making
process allowed the newsmakers in the U.S. to drive
the process. Only in The Hindu did there seem to be
much deviation from this (e.g., The Hindu, 2003).

What this suggests is that the very process of
making news carries with it a number of structural
problems that need to be addressed. The striking
similarity of the American and the foreign press
suggests that there are perhaps fewer perspectives
available to citizens with the shift toward objective
journalism and increasing technology. Some would
argue that this is a good thing because it demonstrates
that the objective process employed by news
organizations is arriving at the same end. But, for
example, given that some papers used the dubious
statements of Iraqi defectors and reached the same
ends as those that did not is a troublesome
proposition.

20

ACKNOWLEDGMENTS

This research was supported by the Office of
Academic Affairs at the State University of New
York at New Paltz through their Summer
Undergraduate Research Experience, which is
designed to encourage student participation in an
aspect of faculty research.

REFERENCES
Alger, D. 1998. Megamedia: How Giant
Corporations Dominate Mass Media, Distrust

Competition and Endanger Democracy. Lanham,
MD: Rowman & Littlefield.

Bagdikian, B. 2004. The New Media Monopoly.
Boston: Beacon Press.

Bendix, J. and Liebler, C. 1999. Place, Distance, and
Environmental News: Geographic Variation in
Newspaper Coverage of the Spotted Owl Conflict.
Annals of the Association of American Geographers
89(4):658-676.

Bennett, W.L. 2007. News: The Politics of Illusion,
Seventh Edition. White Plains, NY: Longman.

Bennett, W.L., Lawrence, R., and Livingston, S.
2007. When the Press Fails: Political Power and the
News Media from lIrag to Katrina. Chicago:
University of Chicago Press.

Broad, W.J. 2006, September 26. Anthrax Not
Weapons Grade, Official Says. The New York Times.

Carr, R. 2001, October 18. Anthrax: Fingers Pointing
Toward Baghdad. Atlanta Journal Constitution.

Cook, T. 1998. Governing with the News: The News
Media as Political Institution. Chicago: University of
Chicago Press.

Dalby, S. 2003. Geopolitics, the Bush Doctrine and
War on Irag. The Arab World Geographer 6(1):7-18.

Falah, G.W., Flint, C., and Mamadouh, V. 2006. Just
War and Extraterritoriality: The Popular Geopolitics
of the United States’ War on lIraq as Reflected in
Newspapers of the Arab World. Annals of the
Association of American Geographers 96(1):142-
164.



Sourcing the Coverage in the Invasion of Iraq

Gordon, M. 2002, October 10. U.S. Aides Split on
Assessment of Iraq’s Plans. The New York Times.

The Hindu. 2003, January 31. Gandhi Remembered.

Lochhead, C. 2003, January 29. Resolute Bush Says
US Must be Ready for War. San Francisco
Chronicle.

McChesney, R. 2004. The Problem of the Media:
U.S. Communication Politics in the 21st Century.
New York: Monthly Review Press.

McCollam, D. 2004. The List: How Chalabi Played
the Press. Columbia Journalism Review 43(2):31-38.

Rich, F. 2006. The Greatest Story Ever Sold: The
Decline and Fall of Truth from 9/11 to Katrina. New
York: Penguin Press.

Ricks, T. 2006. Fiasco: The American Military
Adventures in Irag. New York: Penguin Press.

Sandalow, A. 2003, February, 12. Americans
Disagree How U.S. Can Best Protect Itself. San
Francisco Chronicle.

21

Sharp, J. 2005. Discourse and Urban Development:
Contestation Over Riverboat Casinos in Two
Midwestern Cities. Doctoral Dissertation, University
of Illinois at Urbana-Champaign.

Sharp, J. and Kiyan, J.R. 2007. Geographic Variation
of Truth Claims: Reporting on lIrag. Papers of the
Applied Geography Conference 30:215-225.

Sparrow, A. 2002, October 12. Putin May Back
Tough New U.N. Resolution. Daily Telegraph.

Thompson, A. 2002, December 20. Real Prospect of
War. Toronto Star.

Tyler, P. and Tagliabue, J. 2001, October 27. A
Nation Challenged: The Investigation. The New York
Times.

Ward, O. 2003, February 9. Saddam Hussein: A
Paranoid Dictator Caught in a Catch-22. Toronto
Star.

Warrick, J. 2003, January 24. U.S. Claim on Iraqi
Nuclear Program is Called into Question. Washington
Post.



